tisdag 12 november 2013

Klassens clown

Uppväxt bland idioter
lärde jag mig
långsamt
att spela med
och jag var bland de bästa
som i det mesta
andra

Efter ett halvdussin år
i samma klass
hade jag utvecklat idiotin
till en konstart
Jag var klassens clown
men ingen skrattade
eller gjorde de det
lät det bara konstigt
Jag hade tagit det ör långt
och det fanns ingen väg
ur vår gemenskap
Det var åratal kvar
jag var en punkt på en linje
som sträckte sig ut
över kanten
till intet
Det var åratal kvar

jag var fast i min sömn
som krävde sin manifestation,
sitt offer,
varje dag
dag ut
dag in
Smartast i klassen
tommast i skallen
beklagad av alla
stora som små

Nånting var tvunget
att förändras.
Nån gång mot slutet
bestämde jag mig.
Jag kunde lika gärna
bli rocksångare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar